Wednesday 1 June 2011

where is ur manner haa???

as salam..

selalu intro mesti hehehehe kan..tapi kali ni tidak okk

coz aku masih bengang dengan kejadian malam tadi

alkesah nyer aku n en.chenta g cari kain ela tuk fix kan cover sofa ktorg tu..so decide to find kain malam tadi.berkira2 ke kedai kain area gombak n area wangsa maju

so 1st destination g kdai uncle kat gombak dlu.but bcoz of xde byk pilihan we're decide to go wangsa maju cari kat area satu hyper market coz kat ctu de satu kedai kain.

so alkesah bermula......nak cari kain tuk sofa,so kena la cari yang tebal ckt nnt xde la cpt sgt koyak kan...so cari la...betol2 sampai ctu, de kat depan kedai dia tu cam sale la....dari rm12++ dpt la dlm rm6/7semeter camtu and de yg rm 3++ and rm5..tapi yg rm5 tu xbaper nk cantik so..g la tgk yg de promotion kat depan tu...

situation1 


pembeli: dik ni satu meter baper hinggit nih?
pelayan: 3 hinggit (dlm nada nak x nak layan)


pembeli dlm ati:( eh aku ckp tengking2 ke td erk???)

nmpak x?? aku bukan nyer terjerit2 tye ko okk..tapi aku tye elok2 tapi pesal ko nak x nak jek layan aku..aku tau ko de customer tp kan ko dekat ngn ctu n aku JUST TANYE jek baper price tuk semeter bukan nyer aku cbuk2 nk suh ko layan aku ke potong kain tuk aku ke....TAK okk...aku just tye and pesal la x jawab elok2 ko xtau ke aku ni customer????...!@#@@$#%$^$%!!!

situation2 (tempat yg sama tp bahagian kain yg berlainan penjual/pelayan pon yg berlainan)


pembeli: ni memang semeter 7hinggit ke?
pelayan: tengok la kertas atas tu, semeter rm6.60 tapi kena amik semua kain xleh potong (dgn nada kerek giler)
pembeli: oh yeke??kalu lebey dari 9.9m camne?
pelayan: kena bayar ikut harga asal lorr...(dh stat muka xnak layan ktorg)
pembeli: oh! ni agak2 baper meter ye?
pelayan: xsampai 9m nih (sambil tgk2 tempat len dgn muka yg annoying)
pembeli: pe pasal sana kain len harga dengan sini harga?
pelayan: sana rm3 sini rm12 len la...(oh ko ni xpaham soklan ke?)
pembeli: saya tau tp pa pasal sini mahal sana murah??
pelayan: tu pasal quality la..(sambil suh ktorg tgk kat dalam pilih yg len)
pembeli: (adik aku pon leh bagi jawapan camtu..bangang!)


situasi ke2 ni yg buat aku betambah bengang
ktorg pembeli/customer tau, so ktorg nyer pasal la nk beli kain yg kat mn pon...ko igt ktorg ni xde duet sgt ke nk beli yg mahal2 tapi dah ko yg buat promotion kasik harga murah dah sah2 la ktorg pilih yg murah.kualiti sama tp harga lagi murah. orang kaya-raya pon pilih yg murah...dah ko nak arah2 ktorg pilih kain lain pehal????

pastu nak x nak layan,mentang2 la ktorg nk yg murah ko buat layan x layan je la kan...pastu ckp tu xleh elok2 ke?orang NAK BELI kat kedai ko ni..tapi bcoz of mulut ko yg x reti nak hormat orang memang x hingin la aku nk beli.!!pastu pasal dia jawap pe beza harga kain2 tu...just bcoz of quality jek..semua org tau jawapan tu...so ko convincekan customer ko...eiisshh!!memang nyirap darah aku semalam...giler teruk dia nyer service.xde manner langgung!!

ada plak tu aku tgk sorang ni dah la bertatoo...pastu de makcik tu nak beli pe tah dia tunjuk pakai ruler ukur baju tu depan makcik tu..giler kurang ajar betol bagi aku..pesalahnyer ko tunjuk elok2..tunjuk pkai tgn ke pe ke...dgn cara yang elok la..pastu g kaunter plak, dh xtau camne dia nyer beratur..aku tye la ni nk beratur stat dr mn?dia nyer cashier tu pon "ermm..tahle saya pon xtau"..eh!!camne ko ni wat keje ha???xke kesian orang dtg tp de yg potong Q nnt..alert la sikit, ni tak..ko tau keje ko jek...

pastu kat ctu gak aku tgk byk dia nyer pekerja2 dia duk sembang2 la, makan la, bergelak2 la...ni antara service yang paling teruk aku penah jumpa..mmg 'ban' itu kedai lps ni okk..padan muka!!!

tapi lps aku dari kedai kain tu aku g KAMDAR...coz mmg nak sgt beli kain for tat sofa...nk anta g tailor..lmbt takut nnt x sempat buat pakai raya..so luckly x tutup g...nek ting.4 tgk byk giler kain..n de offer satu kain ni dari semeter 24.9hinggit dia kasik semeter 10hinggit so mmg ok la kan..kain pon cantik n tebal compare to kdai yg aku nyampah tu..so tye la pesal kain2 ni murah and kain2 tu mahal..d anwers "oh yang murah ni dari china and yg mahal selalu nyer dari India" okk...nmpak x beza jawapan kedai ni dgn yg sebelum nyer..itu yg ktorg nak tau...takat kualiti semua orang tau...pastu siap entertain baik punyer, senyum pastu say TQ semua la tiptop..sampai dr nk beli 5m trs tebeli 10m..ko nmpak x pe kesannye kalu ko nyer layanan tu tiptop??customer mesti la tertarik ngn layanan yang bagoss..tapi kalu cam hampeh !! memang xde la teringin nak beli ngn ko..hampeh tau x??!!!

aku penah jadi customer representative (junior executive) so aku tau procedures and rule to entertain customer...n aku penah entertain customer yg hardcore dr ko tau x??so stop to pretend yg ko ni customer service yg sibuk and byk keje and dh penat giler nak entertain customer...(kata jek la ko ni pemalas!!malas nk entertain customer yg dtg kat ko!bengong!)

No comments:

ESSENTIAL OIL PART 1

hi dears, dah banyak hari aku hold niat aku nak share pasal essential oil yang aku guna.  Sekarang kalau tengok memang banyak iklan or pro...