Friday 6 May 2011

resepi

aku skg dlm usaha utk mengumpulkan resepi2 masakan drp kwn2 aku yg handal n terer2 memasak.hehehe

maklum la dh jadi bini org so kena la pandai n rajinkan diri men masak2..(cesss!)
hehehe..
so feedback yg aku dpt sgt la +ve

aku mtk resepi n cara msk yg simple jek..
yg complicated...hurrmmm...kem salam ye
tgu de event beso2 jek la baru aku nak MEneRai masak...
kalu x..mmg xdo do la....(dasar pemalas)

bukan pe yg complicated ni kekadang amik masa, amik space, amik duet yg byk...aku mana le de masa sgt..(alasan okk)hik~
...n tambah lak aku ni baru jek kawen,so alatan dapo sgt la limited...
nk kukus nk bakar ouchh..segala mcm mmg xdapek la kan....
semua alatan tidak mencukupi..so mmg la sgt mls n xde mud nk masak...(lg skali alasan)

so simple nyer...
masak yg mudah2 n cepat..kan sonang bai tu..:)

ok kat cni de beberapa resepi yg boleh kita belaja n masak sesama>>

sila sediakan pen dan kertas okk...
salin jgn x salin..masak jgn x masak yee..
tapi..
beria salin resepi tapi x masak...ouchh!! memang TAK GUNA la ye makk.....

lets start the partyyy~~
hehehe

resepi 1 
----> sayo paprik cik peah (coz ni resepi dr mak kawan aku.nm makcik tu 'cik peah')
"bhn2 utk d kisar:
halia,lengkuas,cili padi,daun limau prut(d buang tngkainya),serai,bwg merah. 
pas2
tumis je bhn2 tu n mskkn ape jnis syur yg awk ska n aym..biasanye mak tirah isi syur kcng pnjng, carrot n bunga kobis" 
- taken from hanim kat fb aku-

resepi 2
------> ayam black pepper nurul (coz aku mkn ms bulan pose nurul yg masak)
"bhn2:
aym, biji lada hitam,kicap, oyster sos,kicap manis, daun sup&daun bwg...
cara2: 
aym potong kecik2(ikut suka la nak beso mane pun) then goreng guna cket minyak smpai kuar air(stok ym)..
then angkat n simpan air stok tu..sediakan kuali tumis bwg merah n bwg putih..
then taruh air stok aym tu..bila mndidih ltak aym,kicap manis, lada hitam yg ditumbuk,oyster sos,
( x yah ltak gram n sugar)sbb oyster n kicap dh bg rasa....
last ltak daun sup&daun bwg......ready to serve =)" 
-taken from nurul kat fb aku-

ok wat masa ni korang belajar n masak la yg ni dulu okk...lenkali aku post resepi yg len plak ok...

"selamat mencuba:)"

1 comment:

Dijot said...

resepi aku tu jgn klpe trai!!!!
sodap n simple jer...
y telo tu seswai untuk brekpes...

ESSENTIAL OIL PART 1

hi dears, dah banyak hari aku hold niat aku nak share pasal essential oil yang aku guna.  Sekarang kalau tengok memang banyak iklan or pro...